Έκθεση Ζωγραφικής 2ο μέρος: Περιπλανητική του (Δια)δικτύου στη «σκηνή» της πόλης Αναστασία Ζωή Σουλιώτου
Τα έργα της έκθεσης Περιπλανητική του (Δια)δικτύου στη «σκηνή» της πόλης προκύπτουν μέσα από την περιπλάνηση (flânerie):
- είτε στο φυσικό χώρο της πόλης, μέσα στα οδικά και συγκοινωνιακά δίκτυα.
- είτε στον εικονικό/δυνητικό χώρο του διαδικτύου. Στην περίπτωση αυτή η περιπλάνηση (flânerie) επιτυγχάνεται χάρη στις Τεχνολογίες Γεωπληροφορικής και συγκεκριμένα χάρη στο Google Maps Street View, στο Google Maps, στο Google Earth και στις CCTV Web Cams που αποτυπώνουν την κίνηση στους δρόμους των πόλεων.
Ξεκινώντας από επιμέρους πόλεις (Αθήνα, Παρίσι, Λονδίνο), αυτή η περιπλανητική του (δια)δικτύου καταλήγει να πραγματοποιείται σε παγκόσμια κλίμακα και να γίνεται πλανητική. Η πόλη αντιμετωπίζεται ως μία οντότητα που αποτελείται από πολλά είδη δικτύων τα οποία αναπτύσσονται σε πολλά επίπεδα και σε πολύπλοκες δικτυακές δομές. Οι δομές αυτές, όμως, δεν περιορίζονται μέσα στα όρια της πόλης,αλλά επεκτείνονται και έξω από αυτήν. Μεταβαίνοντας από το αστικό στο υπεραστικό αρχίζει να «πλέκεται» ένα παγκόσμιο δίκτυο πόλεων, το οποίο είναι ένα δίκτυο δικτύων, όπως συμβαίνει και με το διαδίκτυο.
Η σειρά ατομικών εκθέσεων με τίτλο Πλατφόρμες Πόλεων που πραγματοποιήθηκαν στο Παρίσι το 2015 παρουσιάζουν την πόλη ως μία δομή που αποτελείται από «πλατφόρμες», δηλαδή από χώρους, δρόμους, διαδρόμους, πλατφόρμες, στάσεις συγκοινωνιακών μέσων, πεζοδρόμια πάνω στα οποία κινούνται οι άνθρωποι, άλλοτε ως πεζοί, άλλοτε ως επιβάτες που αναμένουν κάποιο μεταφορικό μέσο. Πάνω στις «πλατφόρμες» αυτές μπορεί κανείς να νιώσει τον παλμό της πόλης και να γνωρίσει την καθημερινή ζωή των κατοίκων της.
Οι «πλατφόρμες» αυτές θα μπορούσαν να παραλληλιστούν και με «σκηνές» πάνω στις οποίες παίζεται το «θέατρο» της καθημερινής ζωής στις πόλεις. Χρησιμοποιώντας, λοιπόν, τη θεατρική μεταφορά που αποτελεί έναν τρόπο κοσμοθέασης, μία weltanschauung, μπορούμε να ισχυριστούμε επίσης ότι η πόλη είναι μία «σκηνή» πάνω στην οποία εμφανίζονται περαστικοί ή επιβάτες, οι οποίοι με τη σειρά τους δεν είναι παρά «ηθοποιοί» επί της «σκηνής» της αστικής και της μητροπολιτικής καθημερινότητας.
Στη σειρά έργων και στην ομώνυμη έκθεση Πύλες των Παρισίων η θεατρική μεταφορά καθιστά και πάλι την πόλη μία σκηνή (ή μία δεξαμενή κοινωνικών «σκηνών») με εισόδους και εξόδους τις Πύλες της.
Οι άνθρωποι, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση παρουσιάζονται μέσα από πορτραίτα ή πολυπρόσωπες συνθέσεις, είναι κινούμενες ή στατικές-κινούμενες φιγούρες. Τις περισσότερες φορές πρόκειται για φιγούρες αφηρημένες και απρόσωπες, αλλά πάντοτε ανθρώπινες, συνδυασμός που τις καθιστά πανανθρώπινες. Είναι οι «ηθοποιοί» της πόλης που κινούνται πάνω στις αστικές πλατφόρμες, είναι οι επιβάτες του κόσμου.
Η λειτουργία του δρόμου ως βασικού στοιχείου των οδικών δικτύων είναι διπλή:
- η εσωτερική του λειτουργία που συνίσταται στο να συνδέει τα σημεία της πόλης, οπότε στην περίπτωση αυτή περιορίζεται στο αστικό επίπεδο
- η εξωτερική του λειτουργία που συνίσταται στη σύνδεσή του με το «έξω», οπότε στην περίπτωση αυτή η λειτουργία του δρόμου επεκτείνεται στο εξω-αστικό ή στο υπερ-αστικό. Έτσι η πόλη γίνεται σημείο μετάβασης και ο δρόμος συνδετικό στοιχείο:
- ανάμεσα στην πόλη και σε ό,τι βρίσκεται εκτός της […]
- ανάμεσα στην πόλη και σε άλλες πόλεις, δηλαδή ανάμεσα στο αστικό και στο υπεραστικό.
Svend Erik Larsen
Βιογραφικά στοιχεία της καλλιτέχνιδος
Η Αναστασία Ζωή Σουλιώτου αποφοίτησε με Άριστα από το τμήμα Εικαστικών Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Συνέχισε με υποτροφία σε μεταπτυχιακές σπουδές στο Λονδίνο και στο Παρίσι στα πεδία «Τέχνη και Χώρος» και «Τέχνη και Νέες Τεχνολογίες». Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Paris VIII στον τομέα «Αισθητική, Επιστήμη και Τεχνολογίες της Τέχνης» με θέμα «Τέχνη και Δίκτυα: η δομή των δικτύων ως μία νέα «μήτρα» για την παραγωγή έργων τέχνης». Έχει πραγματοποιήσει ατομικές Εκθέσεις στην Ελλάδα, στη Γαλλία και στην Αγγλία και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές Εκθέσεις και καλλιτεχνικά δρώμενα σε πολλές χώρες: Ελλάδα, Γαλλία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ηνωμένο Βασίλειο, Κύπρος, Κίνα, Τσεχία, Ολλανδία, Σερβία, Αργεντινή, Ρωσία, Λίβανο.
Έργα της βρίσκονται σε συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει συνεργαστεί με Πολιτιστικούς Φορείς και Ιδρύματα, όπως το Ελληνικό Ίδρυμα στο Παρίσι (Fondation Hellénique), το Εθνικό Θέατρο, το Διαπολιτισμικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Paris 8 (CIVD). Είναι επιστημονική συνεργάτης του Laboratoire Art des Images et Art Contemporain (AI-AC) και του Aegean Research Centre και Υπεύθυνη Διοργάνωσης συνεδριών για θέματα Τέχνης & Διαδικτύου και Τέχνης & Νέων Τεχνολογιών στο Διεθνές Συνέδριο e-Life.
Πορτραίτα Google Street View
Τα παρακάτω έργα απεικονίζουν ανθρώπινες φιγούρες μέσα από το Google Street View που εντοπίστηκαν στα γεωγραφικά σημεία που αναφέρονται στους τίτλους.
Κορίτσι στη γέφυρα -Blackfriars Bridge, Λονδίνο 2015
Ελαιογραφία σε καμβά (20 Χ 20 εκ )
Στη γωνιά του δρόμου – North Crescent, Λονδίνο 2015
Ελαιογραφία σε καμβά (20 Χ 20 εκ )
Το παρακάτω πορτραίτο απεικονίζει τον συνεργάτη μου Angelo, ο οποίος φωτογραφήθηκε από την κάμερα του Google Street View και εντοπίστηκε στη γειτονιά όπου μένει στο Παρίσι.
Στερεογραφικός Angelo Cité U, Παρίσι 2015
Ελαιογραφία σε καμβά (18 Χ 24 εκ )
Το Google Street View δημιουργείται μέσα από τη συρραφή φωτογραφιών που βγάζει μία κάμερα 9 φακών, η λεγόμενη 9-eye Google Street View camera, η οποία είναι τοποθετημένη πάνω σε ένα ειδικό αμάξι της Google. Στην περίπτωση, όμως, του παρακάτω έργου την κάμερα αυτήν την «φοράει» στην πλάτη του ένας άνθρωπος της Google προκειμένου να εισέλθει στο στενό Samuel Levi στο Τολέδο και να το φωτογραφήσει. Ο άνθρωπος αυτός βρίσκεται πολύ κοντά στο Σπίτι και Μουσείο του Ελ Γκρέκο και φάνηκε μέσα από την αντανάκλαση στο παράθυρο ενός σπιτιού στο στενό.
9-eye cameraman Calle Samuel Levi Τολέδο 2015
Μικτή τεχνική (34,5 Χ 15 εκ )
Η παρακάτω γυναικεία φιγούρα εντοπίστηκε στο Google Street View στο Όσλο. Προφανώς υπήρξε ένα ατύχημα στη συρραφή φωτογραφιών του Google Street View, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται μόνο το κεφάλι και ο ώμος της γυναικείας αυτής φιγούρας, η οποία «κόβεται» στο επίπεδο της πλάτης και είναι χωρίς σώμα. Παρατηρούμε επίσης την ατέλεια που δημιουργεί αυτό το «ατύχημα» στη συρραφή φωτογραφιών στο ότι υπάρχει μία απόκλιση στις γραμμές του δρόμου και του πεζοδρομίου. Η γυναίκα αυτή που αποτελείται από ένα κεφάλι με μαλλιά και είναι χωρίς σώμα θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί «φάντασμα»1 του Google Street View.
Cut Woman Όσλο 2015
Ελαιογραφία σε καμβά (40 Χ 40 εκ )
Ο παρακάτω φρουρός εντοπίστηκε στο Λονδίνο του Google Street View με θολωμένο πρόσωπο.
Guardian Margaret Street Paddington, Λονδίνο 2015
Ελαιογραφία σε καμβά (65 Χ 55 εκ )
Στο παρακάτω πορτραίτο απεικονίζεται ο συνάδελφός μου Ish που εντοπίστηκε στο Κίνγκστον όπου φωτογραφήθηκε από την κάμερα του Google Street View.
Ο Ish στο Google Street View Κίνγκστον, Λονδίνο 2011
Ελαιογραφία σε καμβά (65 Χ 55 εκ )
Αναφορές
Σειρά εκθέσεων με τίτλο Πλατφόρμες Πόλεων – Plateformes Urbaines της Αναστασίας Ζωής Σουλιώτου
Κείμενο παρουσίασης με τίτλο Αστικές «Διαφάνειες» από την επιμελήτρια Μαργαρίτα Καταγά, για την εικαστική εγκατάσταση της Αναστασίας Ζωής Σουλιώτου στην έκθεση Rooms 2016, Γκαλερί Καππάτος, Αθήνα 2016
Κείμενο προλόγου με τίτλο Portes de Paris : une histoire urbaine en cadres, cordes et cartes από τη Μαρία Γράβαρη-Μπάρμπα, Αρχιτέκτονα, Γεωγράφο , Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Σορβόννης για την ατομική έκθεση της Αναστασίας Ζωής Σουλιώτου Πύλες των Παρισίων, Παρίσι 2014
Διπλωματική Τμήματος Θεατρικών Σπουδών με τίτλο Η «σκηνή» της πόλης: το «θέατρο της ζωής» στους δρόμους και στα συγκοινωνιακά μέσα των (μητρο)πόλεων της Αναστασίας Ζωής Σουλιώτου, Επιβλέπων: Μάνος Στεφανίδης, Αθήνα 2016
LARSEN, Svend Erik. La Rue entre Ville et Nature. Dans : La Rue – Espace Ouvert. Odense University Press. Odense 1997 pp : 24, 30-33, 34-42