Έρευνα για τον Σχολικό Εκφοβισμό στο Λύκειο Παπάγου
Με την ευκαιρία της Πανελλήνιας Ημέρας κατά της σχολικής βίας, το Λύκειο Παπάγου πραγματοποίησε μια σημαντική έρευνα για τον σχολικό εκφοβισμό. Η έρευνα αφορούσε τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α Λυκείου, με στόχο την ανίχνευση των προβλημάτων και την εξεύρεση λύσεων για την αντιμετώπισή τους.
Ως πληθυσμός της έρευνας ορίστηκαν ι τα 100 παιδιά και ως δείγμα οι 50 που δέχτηκαν να απαντήσουν. Στις 24/2 κοινοποιήθηκε το link του ερωτηματολογίου στους μαθητές και μαθήτριες και στις 5/3 σταμάτησε η αποδοχή απαντήσεων. Το ερωτηματολόγιο ήταν ανώνυμο και σύντομο με ερωτήσεις κλειστού τύπου. Το μόνο στοιχείο που ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες/ τις συμμετέχουσες ήταν η ηλικία των παιδιών που φοιτούν στην Α Λυκείου του σχολείου. Το δείγμα θεωρείται ικανοποιητικό, αλλά θα πρέπει να σημειωθεί ή έλλειψη διάθεσης των παιδιών να το συμπληρώσουν.
Ας δούμε αναλυτικά τα αποτελέσματα:
Ηλικία: 15 : (33)
16: (15)
17 (1)
- Θεωρείς ότι διατηρείς καλές σχέσεις με τους συμμαθητές σου;
Απάντησαν :
- Πολύ 10
- Αρκετά 33
- Λίγο 6
- Καθόλου 1
- Ποια είναι η γνώμη σου για τους βίαιους μαθητές;
- Με ενοχλεί η συμπεριφορά τους, αλλά τους καταλαβαίνω 5
- Διαφωνώ με τη συμπεριφορά τους 39
- Με φοβίζουν/ με τρομάζουν 3
- Μου αρέσουν, θέλω να τους μοιάσω 3
3.Έχεις πέσει ποτέ θύμα εκφοβισμού ή βίας από άλλα παιδιά του σχολείου;
- Πολύ συχνά 2
- Συχνά 2
- Μερικές φορές 8
- Σπάνια 19
- Ποτέ 19
Αν προσθέσουμε τα 4 πρώτα αποτελέσματα καταλαβαίνουμε ότι 31 παιδιά έχουν πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού.
- Γιατί οι παρατηρητές δεν αντιδρούν;
- Φοβούνται 17
- Θεωρούν ότι δεν τους αφορά το συμβάν 27
- Έχουν υπάρξει οι ίδιοι θύματα ή θύτες —-
- Επιβραβεύουν βίαιες συμπεριφορές, αλλά δεν συμμετέχουν 6
5.Έχεις ποτέ υπάρξει θύτης εκφοβισμού ή βίας:
- Ναι απάντησαν 9
- Όχι 41
- Αν ναι, γιατί; (13 απάντησαν σε αυτή την ερώτηση, η οποία ήταν η μόνη μη υποχρεωτική )
- ‘Έχω υπάρξει θύμα 6
- Τα θύματα είναι αδύναμα
- Νιώθω υπεροχή 2
- Νιώθω μειονεκτικά
- Δεν θέλω να ξαναγίνω θύμα 5
- Αισθάνεσαι ασφάλεια στο σχολείο κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων;
- Πολύ 19
- Αρκετά 23
- Λίγο 6
- Καθόλου 2
Είναι εντυπωσιακό, ότι 31 παιδιά στα 50 δεν αισθάνονται ασφάλεια στο σχολείο.
- Για ποιο λόγο κατά τη γνώμη σου, γίνεται κάποιος θύμα εκφοβισμού στο σχολείο;
- για το χρώμα του δέρματός του και την καταγωγή του 2
- γιατί είναι καλός/ή μαθητής/τρια 1
- γιατί είναι αδύναμος 8
- γιατί είναι “διαφορετικός” 22
- χωρίς λόγο 17
- Με ποιο τρόπο εκδηλώνεται συνήθως η βία στα θύματα;
- Σωματική 7
- Λεκτική 27
- Ψυχολογική 10
- Ηλεκτρονική —-
- κοινωνικό αποκλεισμό 6
- Κάποιος γίνεται θύτης, επειδή:
- υπήρξε θύμα 19
- έχει σωματική δύναμη 13
- έχει υποστεί βία στο οικογενειακό του περιβάλλον 36
- έχει αρχηγικές τάσεις 14
- χωρίς λόγο 9
- Σε ποιο σχολικό χώρο παρατηρούνται περιστατικά βίας πιο συχνά:
- Τάξη 8
- Τουαλέτες 5
- Προαύλιο 27
- στους δρόμους γύρω από το σχολείο 10
- Ποια ενέργεια, κατά τη γνώμη σου, θα πρέπει να γίνει άμεσα, για να αισθάνεσαι μεγαλύτερη ασφάλεια στο σχολικό χώρο;
- ο Διευθυντής και οι καθηγητές να ενδιαφέρονται περισσότερο για τους μαθητές . 15
- οι κανονισμοί του σχολείου να τηρούνται αυστηρά. 3
- οι μαθητές να διαμεσολαβούν/ να επιλύουν ειρηνικά τις διαφορές τους. 15
- να υπάρχει ψυχολόγος στο σχολείο, η οποία θα διαχειρίζεται τα περιστατικά βίας. 4
- οι εκπαιδευτικοί να διαχειρίζονται θέματα bulliyng των τμημάτων τους 10
- τίποτα από αυτά 3
- Γνωρίζεις τι είναι η Σχολική Διαμεσολάβηση;
- Ναι 43
- Όχι 7
- Επιθυμείς να ασχοληθείς με τη Σχολική Διαμεσολάβηση;
- Ναι 29
- Όχι 21
Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Πρώτο Λύκειο Παπάγου αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατανόηση και αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Τα αποτελέσματα παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες και ενδείξεις για το πώς μπορούμε να βελτιώσουμε το περιβάλλον μάθησης και να προστατεύσουμε τους μαθητές μας από τη βία και τον εκφοβισμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, συγχαίρουμε τους εκπαιδευτικούς και τους συμμετέχοντες για το θάρρος και τη δέσμευσή τους στην αποκάλυψη της αλήθειας. Η συμβολή τους αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της αλλαγής και της βελτίωσης στο σχολικό περιβάλλον.