Η Χωροταξική κατανομή των μαθητών ανάβει τα αίματα…..
Με την ευκαιρία της συνεδρίασης της ΔΕΠ με θέμα την χωροταξική κατανομή μαθητών στα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η Ένωση Γονέων Παπάγου Χολαργού έστειλε το ακόλουθο δελτίο τύπου
Ενόψει της συνεδρίασης της ΔΕΠ με θέμα την χωροταξική κατανομή μαθητών στα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υπενθυμίζουμε επιγραμματικά τα γεγονότα, καθώς αυτά είναι απαραίτητα για την διαμόρφωση ολοκληρωμένης εικόνας και εξαγωγής συμπερασμάτων.
Στις 16 Νοεμβρίου, κατά την παρουσία μας στο Δημοτικό Συμβούλιο για το ψήφισμα που θέσαμε σχετικά με την ενίσχυση της χρηματοδότησης των Σχολικών Επιτροπών, διαπιστώσαμε ότι τέθηκε προ ημερησίας διάταξης το θέμα των μεταβολών των σχολικών μονάδων της Αθμιας, χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά ενημέρωση και διάλογος. Διαμαρτυρηθήκαμε για τη διαδικασία και ζητήσαμε έγκαιρα να συζητηθούν τα όρια Αθμιας και Βθμιας με όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και να αναπτυχθεί ουσιαστικός διάλογος ανάμεσα σε όλη τη σχολική κοινότητα, το Δήμο και τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Στο Δημοτικό Συμβούλιο της 7ης Δεκεμβρίου ο κος Τράκας, Αντιδήμαρχος Παιδείας και Τεχνικών Έργων και πρόεδρος της ΔΕΠ, ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να απευθύνει πρόσκληση συνάντησης στην Ένωση Γονέων, ενόψει της ΔΕΠ για την χωροταξική κατανομή των μαθητών. Κατόπιν τούτου, στη συνάντηση με αντιπροσωπεία του ΔΣ μας, ο κος Τράκας, ανέφερε ότι σε σχέση με τα όρια στη Δευτεροβάθμια τίθεται το δίλημμα αν θα προταθεί αλλαγή ορίων από τη ΔΕΠ για το Γυμνάσιο ή για το Λύκειο, διότι το 2025 θα δημιουργηθεί πρόβλημα στο 2ο Λύκειο Χολαργού, αφού οι αίθουσες διδασκαλίας του δεν επαρκούν για να φιλοξενήσουν όλους τους μαθητές που θα έρθουν τότε από το 2ο Γυμνάσιο Χολαργού. Μάλιστα ανέφερε ότι σε πρόσφατη συνεδρίαση της ΔΕΠ έκανε αναφορά στο συγκεκριμένο θέμα και έλαβε την απάντηση από μέλη της ότι πρόκριναν την μεταβολή ορίων στα Λύκεια. Ωστόσο, δεν είχε ακόμη επικοινωνήσει με την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας να ρωτήσει ποια είναι η κατεύθυνση του Υπουργείου σε αυτές τις περιπτώσεις, αλλά ούτε και για το χρονικό περιθώριο που υπάρχει μέχρι να γνωμοδοτήσει η ΔΕΠ.
Από το σημείο αυτό κι έπειτα ως ΔΣ, αλλά και η Επιτροπή Δευτεροβάθμιας της Ένωσης, ζητήσαμε όλα τα απαραίτητα στοιχεία για τη διαμόρφωση της χωροταξικής κατανομής, με σκοπό να συμβάλλουμε όσο το δυνατόν πιο εποικοδομητικά στην εύρεση της βέλτιστης λύσης, πρωτίστως για τους μαθητές και με όρους παιδαγωγικούς.
Έχοντας άσχημη εμπειρία από όλες τις προηγούμενες χρονιές σε σχέση με την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται το ζήτημα της χωροταξικής κατανομής των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης από τη Δημοτική Αρχή και τους Προέδρους της ΔΕΠ, επιδιώξαμε να συλλέξουμε όλα τα στοιχεία που απαιτούνται, από τους αρμόδιους, ώστε να καταρτίσουμε εμπεριστατωμένη πρόταση, με δεδομένο ότι τα πρώτα στοιχεία που λάβαμε από τον κο Τράκα σχετικά με τη Δευτεροβάθμια – και τα οποία κοινοποιήσαμε στην ετήσια τακτική Γενική μας Συνέλευση – ήταν λανθασμένα και ελλιπή.
Παράλληλα, η Επιτροπή Δευτεροβάθμιας της Ένωσης, σε συνεργασία με τους Συλλόγους Γονέων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, συγκέντρωσε στοιχεία για το πλήθος των μαθητών και των τμημάτων ανά τάξη στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας και την υποδομή των σχολείων σε αίθουσες διδασκαλίας, καθώς και για το πλήθος των μαθητών που φοιτούν στις Στ’ και Ε’ τάξεις των Δημοτικών, ώστε να υπάρχει μια εικόνα για τις εγγραφές την επόμενη και μεθεπόμενη χρονιά.
Συνεχίσαμε τις οχλήσεις στον καθ’ ύλην αρμόδιο από τον Δήμο, κο Τράκα, τηλεφωνικά κι εγγράφως, ζητώντας του, αφενός να μας δώσει όλα τα στοιχεία (και για τα Δημοτικά ώστε να υπάρχει δυνατότητα μιας πιο μακροπρόθεσμης πρόβλεψης) και αφετέρου να μας ενημερώσει για το χρονοδιάγραμμα από την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας και να ορίσει συνεδρίαση της ΔΕΠ.
Ως ΔΣ της Ένωσης από την πλευρά μας αιτηθήκαμε και πραγματοποιήσαμε στις 31/1/23 συνάντηση με τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας κο Ψαχουλα. Στη συνάντηση αυτή διατυπώσαμε την πρότασή μας και ενημερωθήκαμε ότι τα όρια δημοσιεύτηκαν την ίδια μέρα (!) της συνάντησής μας, καθώς ο Δήμος Παπάγου- Χολαργού έχασε την προθεσμία να καταθέσει πρόταση. Λάβαμε τη δέσμευση του Διευθυντή Εκπαίδευσης ότι είναι διατεθειμένος να στείλει με «ορθή επανάληψη» τα όρια για τη Δευτεροβάθμια του Δήμου Παπάγου- Χολαργού, εφόσον υπάρξει πρόταση για αλλαγή τους από τη ΔΕΠ. Μάλιστα, ο Διευθυντής τηλεφώνησε στον κο Τράκα ενώπιον μας, για να τον ενημερώσει για το παραπάνω.
Στις 2/2/23 λάβαμε πρόσκληση για τις 8/2/23 από τον κο Τράκα «για να συζητηθεί το θέμα: Καθορισμός Ορίων Γυμνασίων – Λυκείου», χωρίς εισήγηση και χωρίς καμία περαιτέρω διευκρίνιση. Η πρόσκληση αυτή, σύμφωνα με τους παραλήπτες, είχε κοινοποιηθεί μόνο στους Διευθυντές 1ου και 2ου Γυμνασίου Χολαργού και 2ου Λυκείου Χολαργού, καθώς και στην Ένωση Γονέων και όχι στη Διεύθυνση του 1ου Λυκείου Παπάγου και του 1ου Λυκείου Χολαργού. Από την πλευρά μας, την κοινοποιήσαμε στους αντιπροσώπους και τους Συλλόγους Γονέων, καθώς πουθενά δεν ανέφερε ότι πρόκειται για «συνάντηση εργασίας» ή ότι απευθύνεται σε επιλεγμένους παραλήπτες. Ούτε βέβαια ότι γίνεται εκπρόθεσμα… Αφήνουμε ασχολίαστο το γεγονός ότι και αυτή η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε μεσημεριανή ώρα, κατά την οποία οι εργαζόμενοι γονείς βρισκόμαστε στις δουλειές μας…
Στη συνάντηση συμμετείχαν οι Διευθυντές του 1ου Γυμνασίου Χολαργού, του 2ου Λυκείου Χολαργού, του Γυμνασίου Παπάγου, ο υποδιευθυντής του 2ου Γυμνασίου Χολαργού και η πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 1ου Γυμνασίου Χολαργού.
Από εκεί και πέρα, τα γεγονότα εκτροχιάζονται, με αποκλειστική ευθύνη του Αντιδημάρχου, ο οποίος εξαπέλυσε φραστική επίθεση στον Αντιπρόεδρο της Ένωσης, τόσο τηλεφωνικά όσο και κατά τη συζήτηση για τα όρια (σε συνέχεια φραστικής επίθεσης στην Πρόεδρο της Ένωσης προ ολίγων ημερών σε τηλεφωνική επικοινωνία). Ο κος Τράκας προσπάθησε με χυδαίους χαρακτηρισμούς και απανωτές διακοπές, να απαξιώσει την παρουσία και την πρόταση μας, δυναμιτίζοντας το κλίμα, χωρίς να σέβεται τους συμμετέχοντες στη συζήτηση, οι οποίοι δυσανασχέτησαν από αυτήν τη συμπεριφορά (συγκεκριμένα αποκάλεσε την υπεύθυνη στάση της Ένωσης που ήταν και ο μόνος φορέας που συμμετέχει στη ΔΕΠ που κατέθεσε αναλυτική και τεκμηριωμένη πρόταση, ως «αλητεία», ενώ αποκάλεσε τους εκπροσώπους της Ένωσης ως «ψεύτες»).
Παρ’ όλα αυτά ο εκπρόσωπος μας, κατάφερε να μεταφέρει την πρόταση μας, η οποία δεν έγινε αποδεκτή από τον υποδιευθυντή του 2ου Γυμνασίου Χολαργού και τον διευθυντή του 2ου Λυκείου, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι τελικά δεν θα υπάρχει πρόβλημα υπεραριθμίας μαθητών και ανεπάρκειας αιθουσών, καθώς ξαφνικά βρέθηκε και μια επιπλέον αίθουσα! Θεωρούμε ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να αναλαμβάνει ο καθένας την ευθύνη των λεγομένων του, πρώτα και κύρια απέναντι στους μαθητές.
Κατά τη συζήτηση επιμείναμε στα παιδαγωγικά κριτήρια, καυτηριάζοντας την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας που ορίζει τον σχηματισμό τμημάτων με 27 μαθητές στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (το ανώτατο όριο που προβλέπει ο νόμος), κάτι το οποίο και οι Διευθυντές που ήταν παρόντες παραδέχτηκαν ότι δεν είναι παιδαγωγικό μέτρο και δυσκολεύει πολύ την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και ότι λαμβάνουν οδηγίες από το Υπουργείο να γεμίζουν τα τμήματα με 27 μαθητές, ανεξάρτητα αν υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες για περισσότερα τμήματα και μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τάξη. Η συζήτηση έληξε, με τον Αντιδήμαρχο να προτείνει να παραμείνουν τα όρια ως έχουν, με μόνη διαφοροποίηση ότι οι μαθητές που αποφοιτούν από τα Δημοτικά του Παπάγου, θα συνεχίζουν στο Γυμνάσιο του Παπάγου τη φοίτησή τους ανεξαρτήτως τόπου διαμονής.
Μετά το πέρας της συζήτησης, ο εκπρόσωπος μας επικοινώνησε με τον κο Δήμαρχο αναφέροντας του την απαράδεκτη συμπεριφορά του υφιστάμενου του, κου Τράκα απέναντι σε εκπρόσωπο θεσμικού οργάνου και ζητώντας του να τον εγκαλέσει και να πάρει σαφή θέση απέναντι σε αυτήν την προσπάθεια αποκλεισμού μας (ήδη στη συνάντηση είχε αναφερθεί η πρόθεση του κου Τράκα να αποκλείσει από τη συζήτηση τον εκπρόσωπο της Ένωσης). Ο κος Αποστολόπουλος προφορικά είπε ότι δεν εγκρίνει τέτοιες συμπεριφορές και ζήτησε να ακούσει την άποψη του κου Τράκα για να πάρει θέση. Μέχρι σήμερα δεν έχει επικοινωνήσει μαζί μας, παρά τις επίμονες προσπάθειες εκ μέρους της Ένωσης να τοποθετηθεί για το θέμα.
Από την πλευρά του, στις 10/2 ο κος Τράκας μας απέστειλε επιστολή, με την οποία «απαντά» στην πρότασή μας για τη χωροταξική κατανομή, όπου μας κατηγορεί και γραπτώς για «απαράδεκτη και αναίτια επίθεση», δημιουργία «ψευδών εντυπώσεων» και άλλα τέτοια, αποκρύπτοντας γεγονότα και κυρίως τις ευθύνες του (επισυνάπτουμε την επιστολή).
Του επιστρέφουμε τους απαράδεκτους και χυδαίους χαρακτηρισμούς και ξεκαθαρίζουμε ότι ως θεσμικό όργανο που εκπροσωπούμε όλους τους Συλλόγους Γονέων και τους γονείς του Δήμου μας, δεν ανεχόμαστε τέτοια αντιμετώπιση από τη Δημοτική Αρχή. Αντιλαμβανόμαστε ότι ορισμένοι ενοχλούνται όταν βλέπουν ότι η Ένωση Γονέων καταθέτει προτάσεις που «ξεβολεύουν», γιατί αναδεικνύουν την ουσία, τα παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά και τις βασικές παθογένειες της εκπαιδευτικής πολιτικής που ακολουθείται, αλλά και της σχολικής στέγης στο Δήμο. Σημειώνουμε, δε, ότι ήμασταν οι μόνοι που είχαμε πρόταση σε αυτή τη συζήτηση που έγινε. Ο κος Τράκας αντί να αντιμετωπίσει αυτοκριτικά την καθυστέρηση ανταπόκρισης από πλευράς του και το γεγονός ότι έχασε την προθεσμία (!) κατάθεσης πρότασης για τη χωροταξική κατανομή προς τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, επιτίθεται στην Ένωση Γονέων. Αυτά για του λόγου το αληθές, αλλά και για να μπορεί να βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του για το ποιος τελικά «ξεφεύγει από το θεσμικό του ρόλο», όπως κατηγορεί την Ένωση ο κος Τράκας.
Σε ό,τι αφορά την πρόταση μας, αυτή διαμορφώθηκε σταδιακά, μετά από συλλογή δεδομένων και λαμβάνοντας υπόψη μια σειρά από παιδαγωγικά κριτήρια (λιγότεροι μαθητές ανά τμήμα για παιδαγωγικούς λόγους, καμία συγχώνευση τμημάτων, εγγύτητα σχολείου – κατοικίας κ.λπ.), καθώς και τις δυνατότητες των κτιριακών υποδομών των σχολείων.
Πραγματοποιήθηκε διευρυμένη συνεδρίαση της Επιτροπής Δευτεροβάθμιας ώστε να γίνει ανταλλαγή απόψεων και δεδομένων, στη συνέχεια ανοιχτή συνεδρίαση του ΔΣ – όπου παραβρέθηκαν αντιπρόσωποι Συλλόγων Γονέων – ενώ επικοινωνήσαμε την πρότασή μας σε αντιπροσώπους και Συλλόγους.
Επισυνάπτουμε την πρόταση μας, αναφέροντας στην παρούσα ενημέρωση, ορισμένες μικρές προσαρμογές στις οποίες έχει ληφθεί υπόψη και η συζήτηση που έγινε στις 8/2, όπως για παράδειγμα η πρόταση του υποδιευθυντή του 2ου Γυμνασίου Χολαργού να γίνεται ο διαμοιρασμός σε τμήματα των μαθητών της Α’ Δημοτικού του 4ου Δημοτικού Χολαργού βάσει του τόπου κατοικίας τους, ώστε να είναι μαζί με τους συμμαθητές τους στο 1ο ή το 2ο Γυμνάσιο Χολαργού αντίστοιχα, για την οποία αρχικά ο εκπρόσωπός μας τοποθετήθηκε θετικά, χωρίς να υπάρξει σχετική τοποθέτηση του Αντιδημάρχου.
Επιπλέον, ο Αντιδήμαρχος δεν τοποθετήθηκε για την πρόταση της Ένωσης, που ασπάστηκαν και οι παρόντες Διευθυντές, όπως και ο υποδιευθυντής του 2ου Γυμνασίου Χολαργού, να διαμορφώνονται τα τμήματα εξ αρχής με την κατάλληλη χάραξη των ορίων, ώστε να γνωρίζουν έγκαιρα μαθητές και γονείς σε ποιο σχολείο θα πάνε τα παιδιά τους και να μην προκύπτει αυτό από υπεραριθμίες που τελικά καταλήγουν με αναγκαστικές μετακινήσεις μαθητών από σχολείο σε σχολείο στις αρχές Σεπτεμβρίου, λίγες μόλις μέρες πριν την έναρξη των μαθημάτων.
Επαναλαμβάνουμε, πως η συζήτηση για τη χωροταξική κατανομή δεν είναι «κουτάκια» και αριθμοί, αλλά μια ουσιαστική συζήτηση που αφορά τη σχολική ζωή των παιδιών μας από τα πρώτα τους βήματα έως τις πανελλαδικές εξετάσεις. Δυσκολίες και προβλήματα που προκύπτουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχουν την πηγή τους σε στρεβλώσεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπου αναδεικνύεται διαρκώς η ανάγκη ανέγερσης νέων σχολικών μονάδων, ιδιαίτερα στην κάτω περιοχή του Χολαργού.
Επειδή δε δεχόμαστε τα παιδιά μας να γίνονται ξανά και ξανά θύματα των ελλείψεων σχολικής στέγης μέχρι το τέλος της σχολικής τους ζωής, μπορούμε να δεχτούμε ως προσωρινή λύση την πρόταση να κατευθύνονται όλοι οι απόφοιτοι των Δημοτικών και του Γυμνασίου του Παπάγου στο Γυμνάσιο και το Λύκειο του Παπάγου αντίστοιχα.
Αναρωτιόμαστε, όμως, γιατί αυτό το «νήμα» στη σχολική ζωή των παιδιών, λαμβάνεται υπόψη μόνο για τους αποφοίτους του Παπάγου, ενώ για του Χολαργού καθορίζονται μόνο γεωγραφικά όρια χωρίς να λαμβάνεται υπόψη από ποιό Δημοτικό ή ποιο Γυμνάσιο αποφοιτούν αντίστοιχα. Θεωρούμε την κίνηση αυτή αντιφατική και πηγή ενδεχόμενων προβλημάτων στο μέλλον.
Στη δική μας πρόταση, υπάρχει σαφής συσχέτιση του Γυμνασίου και του Λυκείου στα οποία φοιτούν οι μαθητές, καθώς θεωρούμε ότι πρέπει να διασφαλίζεται η ενιαία πορεία τους στη Δευτεροβάθμια και παράλληλα να μπορεί να γίνει ένας σχεδιασμός για το πλήθος των μαθητών στα Λύκεια του Χολαργού.
Κατόπιν όλων των παραπάνω, καλούμε τα μέλη της ΔΕΠ στη σημερινή συνεδρίαση να τοποθετηθούν υπεύθυνα, να αναλογιστούν την ευθύνη τους απέναντι στους μαθητές και να στηρίξουν με την ψήφο τους τη μόνη τεκμηριωμένη, με βάση παιδαγωγικά κριτήρια, πρόταση που υπάρχει, και αυτή είναι της Ένωσης Γονέων Παπάγου- Χολαργού.
Με εκτίμηση,