Τόμας Πέρρυ: Από το Γυμνάσιο στο Λύκειο
Πριν από λίγες μέρες δημοσιεύσαμε την βραβευμένη έκθεση του Τόμας Πέρρυ με προτάσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας στα σχολεία της πόλης αλλά και της χώρας μας.
Με αφορμή αυτή την έκθεση πήραμε μια συνέντευξη από τον Τόμας ζητώντας να μας μιλήσει για το τι έχει αλλάξει από το 2014 μέχρι σήμερα μια μετάβαση που συμπίπτει και με την αλλαγή από το Γυμνάσιο στο Λύκειο.
Μιλήσαμε για πολλά και ενδιαφέροντα, για τη ρητορική, για τα λόγο και τον αντίλογο, για τις σχέσεις μαθητών-καθηγητών ,για την ιστορία.
Τόμας πώς έμαθες για το διαγωνισμό;
Η αλήθεια είναι πως η μητέρα μου, μου είπε ότι έτρεχε ένας διαγωνισμός
Ήταν ένας διαγωνισμός της εφημερίδας Τα Νέα . Η εφημερίδα από το Νοέμβριο του 2014 διοργάνωσε μια σειρά διαγωνισμών μέχρι τον Απρίλιο του 2015 κάθε μήνα για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου για ένα συγκεκριμένο θέμα κάθε μήνα. Το δικό μου θέμα ήταν τι θα μπορούσες να αλλάξεις στο δικό σου σχολείο και γενικά στα σχολεία χωρίς καθόλου χρήματα.
Εσύ λοιπόν στο θέμα αυτό ξεκίνησες να αναπτύσσεις τις απόψεις σου έχοντας εικόνες από ;
Από το δικό μου σχολείο το Γυμνάσιο του Παπάγου το οποίο σε σχέση με άλλα σχολεία στην Αττική είναι πολύ καλλίτερο
Τώρα μετά από δύο χρόνια από αυτά τα οποία έχεις γράψει υπάρχει κάτι το οποίο θα αναιρούσες ή θα συμπλήρωνες ;
Στο Λύκειο σε σχέση με το Γυμνάσιο υπάρχουν κάποιες ουσιώδεις διαφορές .Στο Λύκειο υπάρχουν σχολικές ομάδες ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ. Υπάρχουν προγράμματα όπως της ρητορικής στο οποίο συμμετέχω και εγώ, κινηματογράφου, θεάτρου, ραδιοφώνου κ.α. Υπάρχουν πολλές ομάδες στο σχολείο και λαμβάνουν μέρος και σε πανελλήνιους διαγωνισμούς όπως η θεατρική ομάδα μας που θα παίξει στη Μεσσήνη σε ένα θεατρικό διαγωνισμό, εμείς στην ομάδα ρητορικής το προηγούμενο Σάββατο διοργανώσαμε αγώνα ρητορικής στο σχολείο μου με την συμμετοχή 40σχολείων.
Είσαι στη θεωρητική κατεύθυνση;
Όχι είμαι θετική κατεύθυνση αλλά στην έκθεση τα πάω καλά.
Στο Λύκειο λοιπόν γίνονται περισσότερα πράγματα πέρα από την διδακτέα ύλη;
Μέσα στην διδακτέα ύλη έχουν γίνει κάποιες αλλαγές αλλά μερικές φορές είναι και πολύ κουραστικές. Διότι φερ ‘ειπείν φέτος μας είπαν οι καθηγητές ότι υπάρχει μια δημιουργική εργασία που πρέπει να κάνουμε σε ένα από τα μαθήματα και ότι ο βαθμός δεν θα είναι αρνητικός δηλ. δεν θα μετράει αρνητικά σε καμία περίπτωση αλλά μόνο θετικά και αφορά μόνο το πρώτο τετράμηνο. Αλλά στη συνέχεια έγιναν διάφορες αλλαγές οι οποίες κούρασαν και εμάς και τους καθηγητές
Θεωρείς δηλαδή ότι δεν ήταν επιτυχημένο το διάβημα αυτό;
Δεν ήτανε και πάρα πολύ επιτυχημένο διότι είναι άσκοπο να λες κάτι στην αρχή και μετά να το αλλάζεις Δεν ήταν σαφείς οι οδηγίες του Υπουργείου. Πιστεύω επίσης ότι στο Λύκειο η Διεύθυνση είναι πολύ πιο επιεικής και πολύ πιο χαλαρή ως προς τα παιδιά και αυτό δίνει χώρο για καινοτόμες ιδέες ώστε να είναι καλλίτερη η καθημερινότητα μας στο σχολείο.
Εσύ που ασχολείσαι με την ρητορική μπορείς να μας πεις ποια είναι τα γνωρίσματα ενός ανθρώπου που μπορεί να έχει μια πειθώ. Τι μπορεί να είναι αυτό; Να είναι πολύ διαβασμένος ; να είναι πολύ παθιασμένος;
Σίγουρα το πάθος παίζει τεράστιο ρόλο αλλά επίσης χρειάζεται να έχεις επιχειρήματα δηλαδή να μπορείς να πείσεις τους ανθρώπους .Και σίγουρα παίζει και ρόλο και η συγκυρία…
Τί είναι για σένα η προπαγάνδα;
Η προπαγάνδα είναι πάρα πολύ σημαντική. Παίζει τεράστιο ρόλο. Συνήθως η προπαγάνδα αφορά ψευδείς πληροφορίες και έχει αρνητική σημασία δηλαδή ή κάποιος υπερβάλει ή είναι πολύ δραματικός για κάποια γεγονότα ώστε να δείξει στον κόσμο κάτι που δεν ισχύει 100%
Σε αυτό το σημείο η μητέρα του Τόμας μας λέει
Νομίζω ότι σίγουρα η ρητορική θέλει πάθος αλλά αυτό που κάνει την διαφορά είναι το ήθος. Οπωσδήποτε να μην κάνεις προπαγάνδα επισταμένα γιατί καμιά φορά το πάθος σου θα σε πάει προς δρόμους που δεν είναι δικοί σου, αλλά πρέπει συνεχώς να ελέγχεις τον εαυτό σου και με την πραγματικότητα και να αναρωτιέσαι γιατί το κάνω αυτό δηλαδή θα πρέπει να συμβαδίζει με το ήθος και την ευθύνη των πράξεων και των λόγων σου.
Τόμας: Αυτό είναι βασικότατο διότι άμα λές άλλα και κάνεις άλλα δεν έχεις κερδίσει αυτούς που σε ακούνε.
Είπες Τόμας ότι το Λύκειο είναι πολύ καλλίτερο από το Γυμνάσιο . Αυτά τα οποία είχες γράψει τότε τα είχαν διαβάσει; Είχε γίνει καθόλου λόγος στο σχολείο σου τότε;
Δεν είχε γίνει απολύτως κανένα θέμα
Ήταν σε γνώση τους ότι είχες βραβευθεί;
Δεν νομίζω .Μόνο ο κ. Καλέμης μου είχε δώσει συγχαρητήρια.
Η σχέση παιδιών με τους καθηγητές στο Λύκειο πώς είναι;
Αυτό εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες. Οι κύριοι προάγοντες είναι το παιδί το ίδιο και ο καθηγητής δηλαδή άλλη σχέση έχω εγώ με έναν καθηγητή και άλλη κάποιος άλλος
Στα γκρουπ που έχετε, έχετε εάν κοινό στόχο , σας δίνουν δηλαδή κατευθύνσεις ,οδηγίες από τους καθηγητές ή γίνονται και από την μεριά σας κάποιες προτάσεις;
Η σχέση εκεί είναι προφανώς καλή διότι πρέπει να συνεργαστούμε όλοι μαζί . Ως προς την ρητορική οι καθηγητές μας δίνουν ένα θέμα και εμείς λέμε την άποψη μας για το θέμα απλά αυτοί μας διορθώνουν ως προς την έκφραση και ως προς τους κανόνες.
Πώς γίνεται το μάθημα της ρητορικής για πες μας λίγο
Υπάρχουν δύο ομάδες είναι ο λόγος κι ο αντίλογος. Στην ομάδα είναι 6 παιδιά .Τα 3 παιδιά μιλάνε και τα άλλα 3 είναι ομάδα προετοιμασίας που σημαίνει ότι πάνε μαζί με τους ομιλητές και βρίσκουν όλοι μαζί επιχειρήματα . Δίνεται ένα θέμα και υπάρχουν 3 ομιλητές ο πρώτος ομιλητής ο δεύτερος ομιλητής και ο συνόπτης
Οι ομιλητές μιλάνε 6 λεπτά ο συνόπτης μιλάει 4 λεπτά και συνοψίζει τα σημεία που είπαν οι δύο προηγούμενοι
Σου αρέσουν τα αρχαία Ελληνικά;
Αν και είμαι στην ρητορική δεν μου αρέσουν τα αρχαία θέλω να σπουδάσω οικονομικά.
Μητέρα: Σου αρέσει βέβαια η ιστορία δηλαδή αυτό ξέρεις είναι εντυπωσιακό που κάποια παιδιά από μικρά μπορούν και εστιάζουν σε αυτό που λέμε κριτική σκέψη.
Θυμάμαι ότι ο Τόμας τελείωνε το δημοτικό όταν του βρήκα δύο βιβλία του Στόουν καθηγητή Ιστορίας στην Οξφόρδης . Ο Τόμας το διάβασε σε αυτή την ηλικία και στην 1η γυμνασίου όταν η καθηγήτρια τους είπε κατά την διάρκεια των διακοπών να διαβάσουν ένα βιβλίο και να γράψουν περίληψη, ο Τόμας έγραψε την περίληψη εκείνου του βιβλίου και είχε εστιάσει στις αιτίες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και αυτό είναι σημαντικό γιατί βλέπεις τους συσχετισμούς.
Τώρα με τους μετανάστες ο Τόμας μου εξηγούσε πως αυτή η κατάσταση επωάστηκε τότε επί Χίτλερ ο οποίος εκμεταλλεύτηκε την ανεργία, τους μετανάστες την έλλειψη εισοδήματος και επέβαλε το Τρίτο Ράιχ. Στους καιρούς μας βλέπουμε να ανεβαίνει η Χρυσή αυγή και νομίζω ότι υπάρχει σχέση και συνάφεια.
Μια κουβέντα μεστή σε περιεχόμενο ,γεμάτη ενδιαφέροντα σημεία και προβληματισμούς που ελπίζουμε πως κι εσείς θα την απολαύσετε.
Και όσοι από εσάς δεν διάβασαν την έκθεση του Τόμας που αναρτήσαμε προ ημερών ,αναζητήστε τη στην στήλη μας Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ .