Λείριον. Ένα Ταξίδι Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Προσφοράς – Μέρος Δεύτερο

Λείριον.

Συνέντευξη στην Ειρήνη Γαβαλά

Η Άννα Πάνη Κουσιορή με το πάθος και την αφοσίωσή της, δημιούργησε το Λείριον ως έναν πρωτότυπο πολιτιστικό και εκπαιδευτικό χώρο για παιδιά. Η προσφορά της στην πόλη  είναι εμφανής, αναδεικνύοντας τη σημασία της εκπαίδευσης και  του πολιτισμού Η Άννα προσφέρει στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους ωφελήσουν σε όλη τους τη ζωή. Η αφοσίωσή της στην εκπαίδευση και η δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου τα παιδιά μπορούν να ανθίσουν αντικατοπτρίζεται σε κάθε της πρωτοβουλία. Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης, αποκαλύπτει στην Ειρήνη Γαβαλά, τις υπόλοιπες δράσεις του Λείριον.

Συνομιλώ με έναν  πίνακα… Μια εξαιρετική, πρωτότυπη ιδέα σου που φέρνει σε επαφή τα παιδιά με τα έργα τέχνης. Θα ήθελες να μας μιλήσεις για την συνομιλία αυτή ;

* Με μεγάλη μου χαρά. Είναι ένα εργαστήρι το οποίο κάθε φορά μου ανοίγει ένα νέο ορίζοντα στη σκέψη και στο συναίσθημά μου.

Είναι εκπληκτικά όμορφο το πεδίο που δημιουργείται κάθε φορά που τα παιδιά βρίσκονται μπροστά σε έναν πίνακα.  Οι λέξεις, ο τρόπος τους να διεισδύσουν στο έργο, η φαντασία τους, οι απαντήσεις τους πάνω στις ερωτήσεις που έχω ετοιμάσει  με αφήνουν άφωνη.

Ξεκινάω  με την πεποίθηση ότι είμαι  η μαέστρος αλλά η ορχήστρα κάθε φορά μου δείχνει ότι θέλω και άλλο <<διάβασμα >> και σίγουρα όχι στο χαρτί…

Θα μπορούσα να την ονομάσω μια θεϊκή συνομιλία μεταξύ των παιδιών, του έργου και του καλλιτέχνη. Η ματιά  τους χειρουργεί, ανοίγει, μετακινεί διαφορά κομμάτια από το σώμα του έργου χωρίς να καταργήσει τίποτα και πάει πιο κάτω…

Οι συνομιλίες αυτές θα εκδοθούν σε ένα υπέροχο Art Book  βιβλίο από τις εκδόσεις Λείριον.

_ Συνύπαρχω Ελεύθερα άλλη μια ενδιαφέρουσα πρότασή σου που υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία. Μια ιδέα σε έναν κόσμο όπου η ελευθερία και η συνύπαρξη παρερμηνεύονται και πολλές φορές η έννοια τους κακοποιείται.

Πώς διδάσκονται οι έννοιες αυτές σε μικρά παιδιά και πώς τα παιδιά ανταποκρίθηκαν ;

*Αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση.

Καταρχάς είναι αδύνατον να διδάσκεις την έννοια της Ελευθερίας σε παιδιά γιατί εκείνα  την  έχουν προίκα σε κάθε βλέμμα, χαμόγελο, αγκαλιά, άρνηση .Είναι η προίκα με την οποία κατεβαίνουν στα γήινα. Είναι αυτό που η κοινωνία, η εκπαίδευση, τα πρέπει, ο προγραμματισμός του μέλλοντος, ο υλισμός, η έλλειψη τάξης , η κατάργηση των αξιών , τους το αφαιρεί βάναυσα. Πολλές φορές μας χαρακτηρίζω εμάς τους ενήλικες  ακρίδες που πέφτουν πάνω σε ένα όμορφο λιβάδι και το κατασπαράζουν στο όνομα…

Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε για τα Ελληνόπουλα είναι να τους διδάσκουμε την αρχαία ελληνική γλώσσα. Φτάνει να τους πεις ότι ελευθερία σημαίνει << παρά το ελευθείν οπού έρα τίς >> και θα σου μάθουν από την αρχή πως  να είσαι ελεύθερος.

Για τα παιδιά του εξωτερικού δεν μπορώ να εκφράσω γνώμη διότι στις περισσότερες κοινωνίες είμαι ελεύθερος σημαίνει δεν είμαι στη φυλακή , κάτι το οποίο έρχεται σε σύγκρουση με την πραγματική έννοια της Ελευθερίας. Αυτό το διεθνές εργαστήρι ποίησης πραγματοποιήθηκε εκτός συνόρων χάρη δυο υπέροχων Ελληνίδων, Νίκη Παρασκευοπούλου και Κατερίνα Μουζακή, φοιτήτριες και στον υπέροχο Γάλλο φοιτητή Jul Kazdan.

Ήταν μοναδικό Γάλλοι και Γερμανοί μαθητές να διαβάσουν την Ιθάκη του Καβάφη  στη γλώσσα τους και να προσπαθήσουν να γράψουν ποίηση.

Το ταξίδι αυτού του εγχειρήματος συνεχίζεται διότι έχει πολλά να δώσει.

Το Συνυπάρχω

είναι μια έννοια περισσότερη κατανοητή στο εξωτερικό σε σχέση με την Ελευθερία.

Όλοι οι μαθητές που συμμετείχαν είτε στην Ελλάδα είτε στο Παρίσι και το Βερολίνο ανταποκρίθηκαν άριστα. Σε αυτό βοήθησε πολύ και οι παρουσία μαθητών – προσφύγων και μεταναστών στα εργαστήρια αυτά.

 

_ Εργαστήρι Φιλοσοφίας – Εργαστήρι Ρητορικής

Δύο πολύ επιτυχημένα εργαστήρια που λειτουργούν εδώ και χρόνια στο Λείριον !

Θα ήθελες να περιγράψεις το περιεχόμενό τους και ποια τα οφέλη και τα απτά αποτελέσματα που είχαν τα παιδιά που συμμετείχαν ;

* Το εργαστήρι Φιλοσοφίας είναι από τα αγαπημένα μου και είμαστε όλοι τυχεροί γιατί το σχεδιάζει και το υλοποιεί η Ελένη Κουλιζάκη. Τα οφέλη είναι πολλά γιατί τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται, να αμφισβητούν, να εκφράσουν τη γνώμη τους χωρίς φόβο. Η κα. Κουλιζάκη αξιοποιεί την ετυμολογία πριν προχωρήσει πιο βαθιά.

Φανταστείτε σε τι επίπεδα φτάνει η συζήτηση όταν τα παιδιά έχουν κατανοήσει τις λέξεις… Όλα μετά είναι Ροή.

Από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς πραγματοποιήθηκαν τρία δυνατά εργαστήρια : << Νόμος – Δικαιοσύνη – Δίκαιο >> για τους συμμετέχοντες στο 3ο Διεθνές Συνέδριο Leirion MUN , << Ο Πίναξ του Κέβητος >> και το << Το Σπήλαιο του Πλάτωνα >> για μαθητές Δημοτικού.

Στο άμεσο μέλλον θα ακολουθήσουν και άλλα.

Το εργαστήρι Ρητορικής συνεχίζεται με επιτυχία όπως κάθε χρόνο με τους μαθητές να είναι ενθουσιασμένοι .

Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα  καλλιεργείται η σκέψη και ο προφορικός λόγος .Η τέχνη του λόγου ενεργοποιεί τη λογική, το συναίσθημα και το ήθος. Όσοι συμμετέχουν βελτιώνονται σε όλα τα μαθήματα και το κυριότερο αναπτύσσουν τη δεξιότητα της σωστής επικοινωνίας από μικρή ηλικία.  Γίνεται σε δύο κύκλους : Οκτώβριος – Δεκέμβριος και Ιανουάριος – Απρίλιος και τα εργαστήρια πραγματοποιούνται 2 φορές το μήνα.

_ Εργαστήρι Μελέτης ! Μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση της ενισχυτικής μελέτης. Σε ποια παιδιά απευθύνεται, ποιο το περιεχόμενο, ποια ορατά και μετρήσιμα αποτελέσματα που υπάρχουν και πάνω από όλα ποια η ειδοποιός διαφορά του από τα άλλα ;

* Το Εργαστήρι Μελέτης στο Λείριον απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού.

Κάθε μέρα τελειώνοντας το σχολείο τα παιδιά έρχονται στο χώρο μας για να προετοιμάσουν τα μαθήματα της επόμενης ημέρας.

Ο χώρος μας δεν μοιάζει με κέντρο μελέτης, μοιάζει με σπίτι. Τα παιδιά βγάζουν τα παπούτσια τους, πλένουν τα χέρια τους, τρώνε, χαλαρώνουν και ξεκινάνε το διάβασμα.

Υπάρχουν 3 εκπαιδευτικοί που ασχολούνται κάθε μέρα με το κάθε παιδί ξεχωριστά, ανάλογα με την ύλη και τις δυσκολίες που μπορεί να έχει.

Τίποτα έτοιμο, άριστο διάβασμα για την επόμενη ημέρα, αποδοχή και αγάπη!

Αυτό είναι το μότο μας.

Τα αποτελέσματα είναι  πολλά παραπάνω από τα αναμενόμενα ακόμα και σε μαθητές με ελλείμματα και μαθησιακές δυσκολίες.

Δίνουμε μεγάλη σημασία στην ανάγνωση των κειμένων είτε στη γλώσσα είτε στην ιστορία, στην κατανόηση του κειμένου, την ετυμολογία , στην επανάληψη και ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού ετοιμάζουμε υλικό για όλα τα μαθήματα. Στα μαθηματικά προτρέπουμε τα παιδιά να ολοκληρώσουν μόνοι τους τις ασκήσεις, εξηγώντας όταν χρειάζεται και ποτέ έτοιμη λύση .

Φροντίζουμε κάθε μέρα τα παιδιά να γίνουν αυτόνομα, χωρίς να έχουν την ανάγκη του δασκάλου δίπλα.

Υπάρχουν μαθητές που στις τάξεις τους στο σχολείο έχουν παράλληλη στήριξη και στο Λείριον δεν το χρειάζονται.Το <<γιατί>> σε αυτή την περίπτωση ειλικρινά δεν μπορώ να το απαντήσω.

Υπάρχουν μαθητές και μαθήτριες που ξεκινούν  το Σεπτέμβριο με βαθμολογία 6 και 7 και μέσα σε 3 μήνες φτάνουν στο 9 και στο 10 .

Για να μπορέσουμε να είμαστε αποτελεσματικοί σε όλα αυτά που απαιτεί το συγκεκριμένο εργαστήρι συνεργαζόμαστε στενά με ψυχολόγο – ειδική παιδαγωγό καθ’όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Οι εκπαιδευτικοί παρακολουθούν κάθε Οκτώβριο ένα ειδικό σεμινάριο το οποίο σχεδιάζεται με βάση τη δυναμική της ομάδας των παιδιών και κάθε φορά που προκύπτει οποιοδήποτε θέμα υπάρχει άμεση επικοινωνία με την επιστημονικά υπεύθυνη κα.Νίκη Πανουτσακοπούλου.

Οι γονείς των παιδιών που συμμετέχουν σε αυτό το εργαστήρι έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν στο Λείριον τη Σχολή Γονέων που λειτουργεί από το 2017 καθώς επίσης το σεμινάριο που ετοιμάζεται για εκείνους στην αρχή της σχολικής χρονιάς.

Το συγκεκριμένο εργαστήρι διαφέρει από τα υπόλοιπα διότι γίνεται σε καθημερινή βάση, 5 μέρες την εβδομάδα από τις 13:30 έως στις 17:30 . Απαιτεί άριστη γνώση της εκπαιδευτικής ύλης, υπομονή, επιμονή και διάθεση.

Τα καλά πράγματα όμως  συμβαίνουν όταν οι άνθρωποι που συνυπάρχουν σε μία σύνθηκη , σέβονται, εμπιστεύονται και είναι απόλυτα ειλικρινείς μεταξύ τους.

Στο Λείριον είμαστε τυχεροί διότι συνεργαζόμαστε με εξαιρετικούς γονείς. Είμαστε ο ένας πλάι στον άλλον και όχι απέναντι .  Δεν είναι τυχαίο ότι τα περισσότερα παιδιά συνεχίζουν 2 και 3 χρόνια μαζί μας. Όλα αυτά σε συνδιασμό με τον περιορισμένο αριθμό θέσεων λόγω φιλοσοφίας  μας έχουν φτάσει σε έναν πολύ καλό επίπεδο .

Για μένα το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι το πιο δύσκολο και συνάμα το πιο όμορφο από όλα όσα έχω κάνει έως τώρα.

Εύχομαι να είμαστε σε θέση να το συνεχίσουμε αρκετά χρόνια ακόμα.

_ Θα ήθελες να προσθέσεις κάποια ή κάποιες άλλες σου πρωτοβουλίες που θα προστεθούν στα ήδη υπάρχοντα Εργαστήρια, εκδηλώσεις του Λείριον ;

* Υπάρχουν διάφορα προγράμματα που έχουμε αποφασίσει να υλοποιήσουμε. Αρκετές προτάσεις από την Ελλάδα και από το εξωτερικό έχουν τεθεί προς συζήτηση αλλά για το 2024 δεν υπάρχουν περιθώρια για να << χωρέσουν >> κάπου.

Έχουμε μπροστά μας 2 βιβλία, ένα συνέδριο, μια  νέα προσομοίωση για μαθητές γυμνασίου και λυκείου, το Leirion MUN Academy ετοιμάζει μια σειρά από  επιμορφωτικά σεμινάρια για μαθητές, νέους, ενήλικες και διάφορες εκδηλώσεις ήδη προγραμματισμένες.

Οτιδήποτε νέο από το 2025 και μετά.

_ Και ολοκληρώνοντας αυτή μας τη συνέντευξη θέλουμε να τονίσουμε πως τα ΚΟΣΜΟΝΕΑ  ως χορηγός επικοινωνίας του Λείριον θα είναι πάντα αρωγός και υποστηρικτής των δράσεων και πρωτοβουλιών σου!

* Σας ευχαριστώ θερμά κα. Γαβαλά !

Για τη συνέντευξη, για την υποστήριξή σας εδώ και 10 χρόνια, για την ανιδιοτελή προσφορά σας σε αρκετές δράσεις του Λείριον, για το ήθος σας. Νιώθω ευλογημένη και ευγνώμων που σας συνάντησα .

Θα ήθελα να ευχαριστήσω επίσης την κα. Παρίση και τα ΚΟΣΜΟΝΕΑ για την βοήθεια και την ανάδειξη του Λείριον όλα αυτά τα χρόνια. Είναι συγκινητικό και υπέροχο.

Είναι τιμή για μένα και την ομάδα μου να είναι τα ΚΟΣΜΟΝΕΑ χορηγός επικοινωνίας του Λείριον.